Projektowanie portalu internetowego – krok po kroku

Strony internetowe są niezbędną wizytówką dla każdego, kto chce zaistnieć w świadomości szerokiej grupy odbiorców. Niezależnie od tego czy mamy do czynienia z indywidualną działalnością hobbystyczną, specjalistycznym portalem tematycznym czy platformą sprzedażową trudno myśleć o alternatywnych i równie skutecznych metodach przedstawienia swojej oferty niż za pośrednictwem Internetu. Projektowanie portalu internetowego przez specjalistów może znacząco zwiększyć szanse na powodzenie. Jeśli więc zabieramy się za tworzenie portalu internetowego – o czym należy pamiętać i co może decydować o sukcesie takiego projektu?

Cel działania

Warto zacząć od podstaw, sięgnijmy więc do definicji pojęcia. Jak podaje agencja interaktywna w Poznaniu G2TEAM: portal internetowy to rodzaj wyspecjalizowanej, rozbudowanej strony internetowej, który charakteryzuje się określonymi funkcjami, dobranymi zgodnie z zakładaną grupą docelową odbiorców. W praktyce możemy mówić o niezliczonej ilości rodzajów portali: od społecznościowych, przez informacyjne, biznesowe, aż po portale skierowane do bardzo wąskiej, wyspecjalizowanej grupy użytkowników.

W przypadku projektowania portali internetowych ważne jest działanie zgodnie z wcześniej opracowaną strategią rozwoju. Nie musi ona wcale przypominać wielostronicowej księgi uzupełnionej skomplikowanymi wyliczeniami – chodzi bardziej o określenie konkretnych celów i metod stosowanych, aby osiągnąć założenia. Głównym celem portali internetowych, niezależnie od ich tematyki, jest uzyskanie jak największej ilości odsłon i aktywnych, stałych użytkowników, co pośrednio przekłada się na wymierne korzyści właściciela portalu.

Na podstawie przyjętej strategii można wdrożyć odpowiednie funkcje na stronie. Projektowanie portali internetowych przez specjalistów z agencji interaktywnej (Poznań) pozwala na zastosowanie szerokiego wachlarza opcji dostosowanych do potrzeb użytkowników. Są to między innymi: treści informacyjne, galerie zdjęć, katalogi stron www, forum dyskusyjne, wyszukiwarki treści oraz wiele innych.

Technologie dostosowane do odbiorcy

Żeby nasz portal przynosił zyski i zdobywał popularność musi przede wszystkim sprawnie funkcjonować. Dlatego zgodnie z opinią ekspertów z G2TEAM (agencja interaktywna Poznań) kluczową kwestią przy tworzeniu portalu internetowego jest przemyślany wybór takich elementów jak chociażby odpowiednia struktura systemu czy wydajne serwery, które będą obsługiwać portal.

Pozostając jeszcze w temacie technologii – jeżeli chodzi o programowanie portali internetowych warto też zdecydować się na wdrożenie strony responsywnej, czyli RWD. Dzięki temu nasz portal będzie automatycznie dostosowywał się do rodzaju urządzenia, na którym będzie wyświetlany. Nieważne czy użytkownik będzie akurat miał w ręku smartfon, tablet czy będzie korzystał z komputera – zawartość strony będzie zawsze tak samo funkcjonalna.

Forma i treść

Projektowanie portali internetowych to skomplikowany proces, bo jak wskazuje agencja interaktywna G2TEAM Poznań, opiera się nie tylko na konieczności stworzenia i wdrożenia strony www na poziomie technicznym, ale także merytorycznym. Użytkownik, który odwiedzi nasz portal musi nie tylko dać się uwieść atrakcyjnej warstwie wizualnej czy niezawodnie funkcjonującej technologii. To wystarczy jedynie na krótką wizytę, a żeby stworzyć długofalowe relacje z odbiorcą trzeba systematycznie dostarczać mu wysokiej jakości treści, po które będzie wracał.

Pomoc techniczna

Współpraca z profesjonalnymi programistami nie powinna się jednak skończyć na uruchomieniu portalu internetowego – jak mówią pracownicy G2TEAM (agencja interaktywna Poznań) warto zadbać o pomoc techniczną ze strony firmy, która zajmowała się projektowaniem i programowaniem portalu internetowego, żeby na bieżąco rozwiązywać jakiekolwiek problemy techniczne i wspierać funkcjonowanie strony.

Strony Internetowe