Jak działa wyszukiwarka Google?

Szukając jakichkolwiek informacji, obecnie większość ludzi najpierw kieruje się na główna stronę wyszukiwarki Google. Nieważne co jest przedmiotem zainteresowania – przeglądarka zaproponuje najprawdopodobniej setki tysięcy wyników, które odpowiadają na konkretną frazę. Jednak mało kto jest na tyle zdeterminowany, żeby szukać odpowiednich wyników na kolejnych stronach wyszukiwania. Zwycięża ten, kto znajduje się wyżej, najlepiej na pierwszej stroni z wynikami – a stawką jest nie tylko popularność, ale faktyczny wpływ pozycji w wyszukiwarce na wymierne wyniki biznesowe firm. Jak dokładnie działa przeglądarka Google i od czego zależy pozycja danej strony na liście wyników?

Proces działania wyszukiwarki i filtrowania wyników ulega ciągłym zmianom, które mają na celu dostarczenie użytkownikom treści, które możliwie odpowiadałyby ich zapotrzebowaniu w jak najwyższym stopniu. Krótko mówiąc, wyszukiwarka dokonuje oceny konkretnego zapytania tak, aby kolejność wyświetlanych wyników odzwierciedlała przydatność i jakość strony wobec zapytania użytkownika.

Na wyniki wyszukiwania, jakie widzi użytkownik wpływa kilka etapów procesu filtrowania i dobierania treści. Pierwszym z nich jest pobieranie, podczas którego robot internetowy zbiera informacje o nowych i zaktualizowanych stronach, które zostały wdrożone przez webmasterów. Przez robota internetowego należy rozumieć program, który przez zastosowanie zaawansowanych algorytmów zajmuje się zbieraniem danych o pojawiających się w internecie treściach i witrynach.

Po wykryciu takiej aktywności następuje etap indeksowania, czyli przetwarzania zgromadzonych danych. W ten sposób powstaje baza danych, w której znajdują się informacje o wszystkich stronach internetowych, w tym pojawiających się tam słowach a nawet ich umiejscowieniu w strukturze danej strony.

Kolejnym etapem jest ten najbardziej interesujący z perspektywy użytkowników i przedsiębiorców, którym zależy na osiąganiu najlepszych wyników i rozwijaniu firmy. Kluczowym elementem dla robota internetowego, który zajmuje się analizowaniem treści jest jego zawartość – najwyżej cenione są te strony, które przede wszystkim są przydatne dla użytkownika. Wiąże się z tym pojęcie content marketingu, czyli wartościowej treści, do której użytkownicy będą wracać i nie będą jej uważać za treści czysto reklamowe czy zupełnie nieprzydatne. Najlepiej oddaje to wskazówka dotycząca tworzenia stron, według której treści powinny być tworzone pod potrzeby użytkowników, a nie tylko tak, aby obejść różnego rodzaju zabezpieczenia algorytmów wyszukiwarek.

Jeśli właścicielowi biznesu zależy na wysokiej pozycji strony internetowej, która jest poświęcona jego działalności najlepiej powierzyć proces tworzenia strony internetowej oraz jej dalszej optymalizacji projektów innym podmiotom, które specjalizują się w zarządzaniu takimi treściami. Usługi tego typu świadczy agencja interaktywna, która zajmuje się także projektowaniem stron www i kompleksowymi działaniami z zakresu pozycjonowania stron internetowych. A na tym powinno zależeć każdemu przedsiębiorcy, bo im łatwiej znajdą go klienci, tym większe przychody może osiągać.